همهی ما میدانیم که این روزها تولید محتوای با کیفیت در بازاریابی درونگرا و به طور کلی دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در یک نگاه کلی میتوان گفت محتوای با ارزش و مفید میتواند توجه مخاطبان بسیاری را به وبسایت شما جلب کند و آنها را به Lead تبدیل کند. تا به اینجا ترافیک وبسایت و همچنین آگاهی از برند شما افزایش یافته است. حال اگر این مشتریان بالقوه محتوای شما را ارزشمند ارزیابی کرده و بتوانند به شما اعتماد کنند، پتانسیل زیادی برای تبدیل به مشتریان بالفعل دارند. در این حالت علاوه بر افزایش نرخ تبدیل، شما میتوانید با استفاده از استراتژیهای بازاریابی، آنان را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید. بدین ترتیب با تولید محتوای با کیفیت، نه تنها برای مشتریان خود ارزش خلق کردهاید، بلکه توانستهاید به عنوان یک سرمایهگذاری بلند مدت، نرخ بازگشت سرمایه حاصل از بازاریابی محتوا را افزایش دهید. از مزایای دیگر تولید محتوای با کیفیت، افزایش رتبهی وبسایت در گوگل و به عبارتی، بهینهسازی موتورهای جستجو یا SEO است. هرچه محتوای شما ارزشمندتر باشد، وبسایت شما در نتایج جست و جو در رتبهی بالاتری ظاهر میشود و به مراتب بیشتر دیده شده و کلیک میخورد.
تا به اینجا نگاهی کلی به مزایای کلی تولید محتوای با کیفیت داشتیم. حال به عنوان یک کپیرایتر، بازاریاب محتوا و یا صاحب یک وبسایت که تولید محتوای خود را بهآژانسهای دیجیتال مارکتینگ برونسپاری کرده است، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه متوجه شویم یک محتوا استاندارد و با کیفیت است؟ چه شاخصها و معیارهایی برای ارزیابی کیفیت محتوا وجود دارند؟ در ادامهی این مقاله قصد داریم به اصلیترین معیارها و روشهای ارزیابی کیفیت محتوا اشاره کنیم. اما پیش از آن بهتر است به نکات زیر توجه کنید:
نکات مهم برای ارزیابی کیفیت محتوا
- آیا عنوان محتوا و ایدهی آن خلاقانه است یا نسخههای متعددی مشابه آن در نتایج جستجو یافت میشود؟ محتوا تا چه میزان برای مخاطبان تازگی دارد؟
- آیا عین محتوای شما در وبسایت دیگری کپی شده است؟ اگر نسخهی تکراری از محتوای شما موجود باشد، باید هرچه سریعتر نسبت به حذف آن اقدام کنید.
- محتوا تا چه میزان با پرسونای مخاطب شما هماهنگی دارد و به چه میزان پاسخگوی نیازها و علایق آنان است؟
- آیا پیام شما از طریق محتوا در زمان درست به گوش مخاطبان هدف خواهد رسید؟
- محتوا چه ارزشی برای وبسایت شما خواهد داشت و تا چه میزان به تحقق اهدافتان کمک میکند؟
- آیا در محتوا از روشهای داستانسرایی برای جلب توجه و جذابیت بیشتر استفاده شده است؟
- محتوا تا چه میزان قابلیت به اشتراک گذاری دارد؟ اگر خودتان را جای مخاطب بگذارید، پس از خواندن یا مشاهدهی محتوای تولید شده برای اولین بار چه حسی خواهید داشت؟ آیا تمایل دارید آن مطلب را به اشتراک بگذارید؟
- آیا از ساختار، روشها و تکنیکهای استاندارد و متناسب در نوشتن مقاله استفاده شده است؟
- آیا حجم مقاله متناسب با کیفیت آن است؟ آیا کیفیت محتوا را در مقایسه با کمیت آن در اولویت قرار دادهاید؟
- آیا برای افزایش جذابیت محتوا از تصاویر، ویدئوها یا اینفوگرافیک استفاده کردهاید یا صرفاً خواننده با حجم زیادی از محتوای متنی مواجه میشود؟
- آیا فعالیتهای رقبا را بررسی کرده و به کمک تحلیل SWOT نقاط قوت و ضعف خود را در مقابل آنان یافتهاید؟
معیارها و شاخصهای مهم در ارزیابی کیفیت محتوا
اکنون بهتر است با برخی معیارهای کمّی مهم در سنجش میزان کیفیت محتوا، که از تحلیل دادهها و آمارهای مرتبط با ترافیک وبسایت و رفتار مخاطبان از طریق ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس به دست میآیند، اشاره کنیم.
- تعداد بازدیدهای کلی و بازدیدهای یکتا از صفحه
- مدت زمان سپری شده در وبسایت توسط هر کاربر
- میزان درگیری کاربران (Engagement Rate) مثلاً تعداد بازنشر، لایک و کامنت و امتیازها
- مسیر حرکت بازدید کنندهها
- نرخ تبدیل
- نرخ بازگشت مشتریان
- نرخ پرش از وبسایت
- تعداد لینکهای دریافتی از وبسایتهای دیگر
3 روش تحلیل و ارزیابی کیفیت محتوا
حال که با معیارهای کمّی برای ارزیابی کیفیت محتوا آشنا شدید، میتوانید با استفاده از ترکیب روشهای زیر با این معیارها، به تحلیل جامعتری از کیفیت محتوا دست پیدا کنید.
Attribution modeling
دانستن اینکه مشتری چه مسیری را پیش از تبدیل نهایی یا خرید طی میکند، به اندازهی خود آن عمل اهمیت دارد. مدلهای Attribution به شما کمک میکنند که نقاط تماس مشتری در وبسایت و به عبارتی نقاط کلیدی کلیک خورده و بسته به هدفتان، اولین یا آخرین محتواهای مشاهده شده توسط وی را که در نهایت منجر به افزایش نرخ تبدیل شده است را یافته و آنها را از نظر اهمیت طبقه بندی کنید. سپس میتوانید دریابید کدام بخش از محتوا در افزایش نرخ تبدیل سهم بیشتری دارد.
ممیزی محتوا
روش ممیزی محتوا توسط یک استراتژیست محتوا انجام شده و به طور کلی محتوا را از جنبههای زیر بررسی میکند.
- تناسب نوع و لحن محتوا با هدف تولید محتوا و پرسونای مخاطب
- میزان همبستگی و ارتباط میان کل محتوای تولید شده در بخشهای مختلف وبسایت
- لینک بیلدینگ صحیح
- داشتن تیترهای جذاب و پر بازدید
- بررسی استفادهی بهینه و به جا از کلمات کلیدی در متن، عنوان اصلی، زیرعنوانها، عنوان عکسها و متن لینکها
- توجه به استفاده از کلمات کلیدی در متا دادهها که دادهی اصلی را شرح داده و ویژگیهای آن را بیان میکنند.
نتایج این تحلیل در نهایت به بهبود استراتژی تولید محتوا و تولید محتوا با کیفیت بالاتر میانجامد.
استفاده از روشهایی مانند مصاحبه و تشکیل گروه تمرکز
جمعآوری دادهها از مخاطبان به صورت مستقیم از طریق روشهایی چون تشکیل گروههای تمرکز، طوفان مغزی یا مصاحبه و استفاده از روشهایی مشابه روشهای تحقیقات بازار به صورت همزمان میتواند در تصمیمگیری شما و انتخاب بهترین استراتژی تولید محتوا مفید واقع شود، چرا که هر کدام از این روشها ممکن است معایبی داشته باشند که در این صورت این معایب پوشش داده خواهد شد. از طریق این روشها میتوانید دریابید کدام نوع محتوا برای مخاطبان جذابتر و مفیدتر است و با دیدگاه آنان آشنا شوید.
با توجه به گستردگی و پیچیدگیهایی که در دنیای تولید محتوای دیجیتال وجود دارد، برای ارزیابی دقیقتر کیفیت محتوا بهتر است از ترکیب روشهای فوق، متناسب با اهداف و چشماندازهای سازمان و همچنین استراتژی تولید محتوای کسب وکار خود استفاده کنید. تیم تولید محتوای آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان شما را در پیمودن این مسیر یاری میکند.
- ۹۸/۰۲/۰۹